29-06-2008, 23:22
Ask, sarmasik manasina gelmektedir ki;asiGi çepeçevre sarar ve onu bir aGaci kurutur gibi içten içe yer bitirir.Asik,içinde kopan bu firtinalarla sekr haline düser ve baygin bakislarla halkin gözüne deli divane misafir olur.Halk,asiGi bu haliyle görünce "bir sevgili için gençliGini heba etme"nasihatleriyle halden dem vurur.Halbuki ask bunun adi insani deli eder,sorarim deliye sual olunur mu?Asktir bu söze ne hacet aksa bir irmak kadar coskun kalpte,önüne set koyulur mu?
Sevgili,asiGa cevreder,cefasi ile asiGi berbat kilar.Harab olur asiGin seven gönlü lakin gelin görün ki gönül;sevgilinin naz harabesinde yeniden vücut bulur.Divan sairi Necati bu hali iyi süzmüs ki su beytiyle kalemime yaran olur.
Dem kim yarda yok cevr u cefadan gayri
Ne dilersen bulunur mihr u vefadan gayri.
Iste bu sözler sevgilinin binbirçesit silahlarinin ortaya çikardiGi cevr ve cefa mihnetini gözler önüne sermekte.Sevgili,yaGmur tanesi olsa ve saGanak sekilde yaGsa bir vefa edipte asiGin kirpiklerine düsmekten,asiGa merhamet etmekten kendini alikoyar.Mazlum asik, bu belali,bu dumanli basi ile bi-tabdir.Yalniz kalir,yalnizlikta gölgeye düser,oracikta artik sessizce içe aGlayis halinde,gönlü hebadir.Hikayesini dinlediGimiz Fuzuli,çöllere düsmüs ve basinda kuslar karar kilmislardi.Fuzuli'deki gönül atesi o kadar çoktuki;bir zaman daha bu kuslar o basta kalsaydi,piseceklerdi.Bu yüzdendir ki Fuzuli,askin bu yalnizlik cilvesine aGlamakli gözlerle beyit düsürür.
Ne yanar kimse bana ates-i dilden özge
Ne açar kimse kapim bad-i sabadan gayri.
Yarin mim'e benzeyen dudaGi,ra olan kasi ve elif gibi boyu,asiGin dilinden düsmez,sevgilinin ben'ini gardiyan kilar,yüzünü ise hapsolduGu güzellik.Bu ne müthis bir vak'adir ki;göz,kas,dudak,ben sevgilinin kusanmis silahi olur.Sonra bu silahlar deGil masum asiGi,padisahi dahi yaralar,öldürür.Bakin su yedi cihani titreten Yavuz'un haline ki;bir güzelin gözlerine maGlûb oldu.
sîrler pençe-i kahrimda olurken lerzân
Beni bir gözleri âhûya zebûn etti felek.
Yavuz'un kahrinin pençesi içerisinde arslanlar tir tir titrerken,felek onu gözleri ceylana benzeyen bir güzele köle etti.Padisahlari dahi dize getiren bu güzellik kendine köle yapacak bir çok asik bulur.DeGil mi bu sahipler,kölelerine yüzyillar boyu ayakta kalabilen piramitler yaptiran?.Bu sebeple sevgililer de kölelerine yüzyillar boyu yikilmayan ask piramitleri yaptirmaktan yorulmazlar.
'ayin'a, sin'a, kaf'a andolsun ki;askta kalbin mühim yeri vardir.Bir insan düsünün ki sevgilinin dis güzelliGine önem vermektedir.Onun bu dis güzelliGini,kalp güzelliGinden öte görmektedir.Böyle bir asiGin,etik durusmasinda,gönül hakiminden idam yemesinden baska hüküm düsünülür mü?Kalp güzelliGinin yaninda fani,geçici güzelliGin ancak ve ancak bir cenaze namazi vakti kadar saltanati vardir.Kusursuz bir güzellik aramaktansa,kalp güzelliGi hazinesine sahip olmak büyük bir zenginliktir.
Mahlasi da Askî olan,asktan anlayan su divan sairinin beyti,sözümü destekler niteliktedir.
Askiyâ vasl istersen hicrandan etme ihtiraz
Yârsiz kalir meseldir ayibsiz yâr isteyen.
Ask,kalpte demlenirse,kalbin ahenkli atisina mûnis olursa beden zindaninda güller açtirir.Bu güller, tebessüm eden dudaGa filizler verir,ar eden yanaGa rengini,bu hal ile terleyen bedene kokusunu verir.Gülden farki kalmaz sevenin ya da sevgilinin.Gülde,diken askin cilvesidir,cilvesiz bir ask yaban durmaz mi? Tipki meyvesi olmayan bir aGaç gibi.
Sevenler,sevgililerine gül almakta; halbu ki sevenler ve sevgililer her daim gül koklamakta.Marifet,kalplerinde güller açtiran sevgililerin,kalp bahçelerini temiz tutmalarindadir.Bir bahçe düsünün ki;harab, o haliyle altüst olmus kurak.Böyle bir bahçenin hangi gülü yüzde renk verecek,hangi arli yüze cilve ile düsecek.
Ask,temiz bahçelerde konaklayacak ki;hasat zamani gül gül uzayan kokusunu,samimiyet rüzgariyla biçelim...
Cümlelerim elbet yâr gibi kusursuz deGil;fakat son sözümü Fuzuli'nin su beytine yaslayarak söylüyorum.
Yâ Râb belâyi ask ile kil âsinâ beni
Bir dem belâyi asktan etme cüdâ beni
selametle kaliniz...
Sevgili,asiGa cevreder,cefasi ile asiGi berbat kilar.Harab olur asiGin seven gönlü lakin gelin görün ki gönül;sevgilinin naz harabesinde yeniden vücut bulur.Divan sairi Necati bu hali iyi süzmüs ki su beytiyle kalemime yaran olur.
Dem kim yarda yok cevr u cefadan gayri
Ne dilersen bulunur mihr u vefadan gayri.
Iste bu sözler sevgilinin binbirçesit silahlarinin ortaya çikardiGi cevr ve cefa mihnetini gözler önüne sermekte.Sevgili,yaGmur tanesi olsa ve saGanak sekilde yaGsa bir vefa edipte asiGin kirpiklerine düsmekten,asiGa merhamet etmekten kendini alikoyar.Mazlum asik, bu belali,bu dumanli basi ile bi-tabdir.Yalniz kalir,yalnizlikta gölgeye düser,oracikta artik sessizce içe aGlayis halinde,gönlü hebadir.Hikayesini dinlediGimiz Fuzuli,çöllere düsmüs ve basinda kuslar karar kilmislardi.Fuzuli'deki gönül atesi o kadar çoktuki;bir zaman daha bu kuslar o basta kalsaydi,piseceklerdi.Bu yüzdendir ki Fuzuli,askin bu yalnizlik cilvesine aGlamakli gözlerle beyit düsürür.
Ne yanar kimse bana ates-i dilden özge
Ne açar kimse kapim bad-i sabadan gayri.
Yarin mim'e benzeyen dudaGi,ra olan kasi ve elif gibi boyu,asiGin dilinden düsmez,sevgilinin ben'ini gardiyan kilar,yüzünü ise hapsolduGu güzellik.Bu ne müthis bir vak'adir ki;göz,kas,dudak,ben sevgilinin kusanmis silahi olur.Sonra bu silahlar deGil masum asiGi,padisahi dahi yaralar,öldürür.Bakin su yedi cihani titreten Yavuz'un haline ki;bir güzelin gözlerine maGlûb oldu.
sîrler pençe-i kahrimda olurken lerzân
Beni bir gözleri âhûya zebûn etti felek.
Yavuz'un kahrinin pençesi içerisinde arslanlar tir tir titrerken,felek onu gözleri ceylana benzeyen bir güzele köle etti.Padisahlari dahi dize getiren bu güzellik kendine köle yapacak bir çok asik bulur.DeGil mi bu sahipler,kölelerine yüzyillar boyu ayakta kalabilen piramitler yaptiran?.Bu sebeple sevgililer de kölelerine yüzyillar boyu yikilmayan ask piramitleri yaptirmaktan yorulmazlar.
'ayin'a, sin'a, kaf'a andolsun ki;askta kalbin mühim yeri vardir.Bir insan düsünün ki sevgilinin dis güzelliGine önem vermektedir.Onun bu dis güzelliGini,kalp güzelliGinden öte görmektedir.Böyle bir asiGin,etik durusmasinda,gönül hakiminden idam yemesinden baska hüküm düsünülür mü?Kalp güzelliGinin yaninda fani,geçici güzelliGin ancak ve ancak bir cenaze namazi vakti kadar saltanati vardir.Kusursuz bir güzellik aramaktansa,kalp güzelliGi hazinesine sahip olmak büyük bir zenginliktir.
Mahlasi da Askî olan,asktan anlayan su divan sairinin beyti,sözümü destekler niteliktedir.
Askiyâ vasl istersen hicrandan etme ihtiraz
Yârsiz kalir meseldir ayibsiz yâr isteyen.
Ask,kalpte demlenirse,kalbin ahenkli atisina mûnis olursa beden zindaninda güller açtirir.Bu güller, tebessüm eden dudaGa filizler verir,ar eden yanaGa rengini,bu hal ile terleyen bedene kokusunu verir.Gülden farki kalmaz sevenin ya da sevgilinin.Gülde,diken askin cilvesidir,cilvesiz bir ask yaban durmaz mi? Tipki meyvesi olmayan bir aGaç gibi.
Sevenler,sevgililerine gül almakta; halbu ki sevenler ve sevgililer her daim gül koklamakta.Marifet,kalplerinde güller açtiran sevgililerin,kalp bahçelerini temiz tutmalarindadir.Bir bahçe düsünün ki;harab, o haliyle altüst olmus kurak.Böyle bir bahçenin hangi gülü yüzde renk verecek,hangi arli yüze cilve ile düsecek.
Ask,temiz bahçelerde konaklayacak ki;hasat zamani gül gül uzayan kokusunu,samimiyet rüzgariyla biçelim...
Cümlelerim elbet yâr gibi kusursuz deGil;fakat son sözümü Fuzuli'nin su beytine yaslayarak söylüyorum.
Yâ Râb belâyi ask ile kil âsinâ beni
Bir dem belâyi asktan etme cüdâ beni
selametle kaliniz...