20-12-2008, 22:29
İbni Mes'ud radıyallahu anh; "Ama onların ardından namazı zayi eden, şehvetlerine uyan bir nesil geldi…"(Meryem 59) ayetinin tefsirinde;
"Namazın zayi edilmesi geciktirilmesidir Namazı büsbütün terk eden kafir olur" [Şeyhu'l İslam İbni Teymiye, Mecmuul Fetava(7/478); İbni Kesir Tefsiri Muhtasaro(3/1404)]
İmam Nevevi der ki;
"Rasulullah aleyhis salatu ves selamın getirdiği her şeye inanmak gerekir Nitekim Ebu Hüreyre Radıyallahu anh’ın rivayetinde;
"Vallahi namaz hakkında itaat edip, zekatı inkar etmek veya vermemekle bu iki ibadeti birbirinden ayıranlarla mutlaka harp edeceğim"[Buhari(itisam, 2); Müslim(iman 32); Ebu Davud(zekat, 1); Tirmizi(iman, 1); Nesai(zekat, 3); Taberi(1/413); Beyhaki(8/176); Ahmed(1/19); Begavi(5/488); Nisaburi, El-İkna(2/670)] Mealindeki cümle bu manayı icab ettirir Namazın farz olduğuna itikad ettiği halde onu terk eden kimsenin öldürüleceğine bu hadis delildir Cumhurun kavli budur"
Buhari şarihi Kirmani'ye kasten zekatı terk edenin hükmü sorulduğunda;
"Namazla ikisinin hükmü birdir" Cevabını vermiş ve demiştir ki;
"Ebu Bekir Radıyallahu anh zekat vermeyen kavimle harp
etmiştir" [Taberi Tefsiri(1/307); Mealimüs Sünen(5/58); Ahmed Davudoğlu, Müslim Şerhi(1/189); İbni Abidin(1/62); İbni Kudame, Muğni(8/457); El-İnsaf(10/327); Makdisi, İkna(1/71); Acuri, Şerhu Erbain(madde:18)]
İmam Şa'rani der ki;
“İlim ehli mazeretsiz namazı terk edenin küfrüne hükmettiler" [Şa'rani, El-Uhudül Kübra(s751); Nisaburi, El-İkna(2/691)]
Uyku, unutmak ve bayılmak gibi şuurun kaybolduğu meşru bir mazeret sebebiyle vaktinde eda edilememiş namazları ise kaza etmelidir Hadiste buyrulur;
"Kaçırdığınız ibadetleri tamamlayıp ikmal ediniz" [Buhari(Mevakıt, 37); Müslim(mesacid, 309); İbni Mace(mesacid, 14); Ahmed(3/343); Ebu Davud(salat,11); Darimi(salat,26); Şafii, Er-Risale(886); Tirmizi(salat,16); Nesai(muvalat 52); Beyhaki(2/456); Beyhaki, Ma'rife(2/85); Ebu Avane(1/385); İbni Huzeyme(993); Begavi(2/241); Fethul Bari(2/70); Tahavi, Müşkilül Asar(1/187); Meanil Asar(1/465)]
ÇÜRÜK BİR İDDİA
Çoğumuz şu iddia ile karşılaşmışızdır; "Namaz kılmadığıma bakma kalbim temizdir" Bunun değişik bir versiyonu bazı ilahiyatçılar tarafından şöyle dile geliyor;
"Namaz Kur'anın sadece 83 yerinde geçiyor, iyilik,barış, güzel ahlak ile ilgili ayetler daha fazladır Dolayısı ile güzel ahlak sahibinin namaz kılmaması önemli değildir(!)"
Cevaben deriz ki; her şeyden önce; bütün mü'minlerin bildiği üzere; namaz şayet bir ayetle emredilmiş olsa dahi bunun farz olmasına yeter Diğer taraftan tüm insanların her bakımdan en üstünü, kalbi en temiz olanı, ahlakı en güzel olanı Efendimiz Muhammed Sallallahu Aleyhi ve Sellem farz namazları asla terk etmediği gibi, şükreden bir kul olmak için ayakları şişene kadar da nafile namaz kılardı Aynı şeyi Ashabı Kiram, Tabiin ve Salih insanlar devam ettirmiş, kalpleri en temiz olan onlar hiçbir zaman kalbim temiz diye namazı terk etmemiştir Bilakis namazın terk edilmesi kalp kirliliği olmaya yeter
Namazı ve İslam’ın diğer şartlarını bir evin duvarlarına benzetecek olursak, güzel ahlak da o evin eşyaları mesabesindedir Şu halde İslamın şartları olan farzları terk eden kişi ahlaki hasletlerle kendini süslese boş bir araziye eşyaları dizmiş olur Dolayısıyla ne soğuktan, kardan, yağmurdan, doludan koruyabilir eşyalarını, ne de hırsızdan… "Benim eve ihtiyacım yok, eşyalarımın güzelliği bana yetiyor " dese, bu söze ne kadar hak verilebilir?
NAMAZIN EHEMMİYETİ HAKKINDA HADİSİ ŞERİFLER
Cabir (ra)'dan;
"Kişi ile şirk arasında namazın terki vardır"
Diğer rivayetlerde; "Küfür ile iman arasında" ve "Kul ile küfür arasında" lafızlarıyla da gelmiştir [Ahmed(3/370); Müslim(iman 134); Tirmizi(2618-19); Ebu Ya'la(1953, 2102); Ebu Avane(1/20); Acuri, Şeriat(247-250); İbni Ebi Şeybe(11/33); Şerhus Sünne(2/179); Ebu Nuaym, Hilye(8/256); Taberi(1/307); Hatib, Tarih(10/180); Taberani, Sagir(258); İbni Hibban(1451); Mişkat(569); Abdurrezzak(5009); Ebu Davud(4678); İbni Mace(1078); Darekutni(2/53); Darimi(1236); Beyhaki(3/366); Beyhaki, Süneni Sagir(600); Tergib(1/520); Cem'ül Fevaid(983-85); Tahavi, Müşkil(3175); İbni Kesir(1/495); İbni Abdilberr, Temhid(4/299); Nisaburi, İkna(235)]
Enes (ra)'dan;
"Kişi ile şirk arasında namazı terk etmekten başka bir şey yoktur Onu terk ettiği zaman şirk koşmuştur" [İbnu Mâce (1080); Muhammed İbnu Nasr Kitabu's-Salat(897); Elbâni îbnu Mâce'nin sahihinde (880) tahric etmiştir]
Sevban (ra)'dan:
"Bizimle kafirler arasındaki fark namazdır Kim namazı terk ederse kafir olur" [Tirmizi(2621); Nesai(1/231); İbni Mace(1079); Hibetullah'it-Taberi, Usulu's-Sünne(1521); Ahmed(5/346); Hakim(1/7); Beyhaki(3/366); İbni Ebi Şeybe, İman(46); Kenz(7/325); Cem'ül Fevaid(986); Darekutni(2/52); İbni Hibban(3/10); Hallal(302); Temhid(4/339); Nisaburi, El-İkna(2/689); İbni Teymiye, Mecmuul Fetava(7/477)]
Ebu Hüreyre radıyallahu anh'ten;
"Biz namazdan başka amellerden herhangi bir şeyin terkini küfür saymazdık" [Tirmizi(2622); Hakim(1/7); Riyazus Salihin(1080); Cemül Fevaid(987); Tergib(1/522); İbni Kesir(3/4); İbnu Ebi Şeybe, Musannaf(10495) ve İman(137); Muhammed İbnu Nasr, Kitab'us-Salat(948); Elbani Terğib'in sahih'inde(564) tahric etmiştir]
"Kim namaza devam ederse onun için kıyamette bir nur, burhan ve kurtuluş vesilesi olur Kim de devam etmezse onun için nur, burhan ve kurtuluş olmaz ve o kıyamet gününde Karun, Fir'avn, Haman ve Ubey Bin Halef’le beraber olur" [Ahmed(2/169); Tergib(1/531); Cemül Fevaid(992); Mecmauz Zevaid(1/292); Nebhani, Er-Rahme(s56); İbni Kesir, Bidaye(1/475); Iraki, Muğni(370); İhya(1/146); Mekki, Kutul Kulub(3/329); Hasendir]
Bu hadisin şerhinde İbni Kayyım şöyle der;
“Namazı terk edeni, ya malı, ya reisliği, ya memuriyeti, yada ticareti engeller Namaz kılmaktan malı engelleyenler Karun’la beraber, saltanatı engelleyenler Firavunla beraber, memuriyet ve vezirliği engelleyenler, Haman ve Ubey Bin Halef ile beraber haşrolurlar”
Enes (ra)'dan;
"Kul ile iman ve küfür arasında ölçü olarak namaz vardır Namazı terk ettiğinde şirke girmiş olur"[Muhammed İbnu Nasr, Kitabus-Salat'ta (899); Hibetullah'it-Taberi, Usulu's-Sünne(1521); Münziri, sahih kaydıyla; Tergib(1/522]
Enes İbnu Malik (ra)'dan;
"Namazın terki şirktir" [Deylemi(2392); Abdurrezzak(5009); Kunuzul Hakaik(2898); Temhid(4/225); Nisaburi, El-İkna(2/690); Heysemi, Mecmau-Zevaid'de (1/295)]
İbnu Ömer (ra)'dan, şöyle dedi:
Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle dedi:
"Kim namaz kılmazsa onun dini yoktur" [Mervezi, İman(47); Beyhaki, Şuab(43); İbni Ebi Şeybe, İman(47); Ahmed(134); Kunuzul Hakayık(7835); Taberani, Mu'cemus'Sağir’de(60) hasen bir senedle rivayet etmiştir]
İbnu Mes'ud (ra)'dan, şöyle dedi:
"Her kim ki, namazı terk ederse onun dini yoktur" [İbnu Ebi Şeybe, Musannaf(10446) ve İman(47); Taberâni, Mu'cemu'l-Kebir(8942); Muhammed İbnu Nasr, Kitabu's-Salat(935); Beyhaki, Şuabu'l-İman(42); rivayet etmişlerdir Elbâni Terğib'in sahih'inde tahric etmiştir]
Ebu Zerr radıyallahu anh’den;
"Kim namazı terk ederse Allahın zimmetinden çıkar, küfre düşer" [Ahmed(5/238); İbnu Mace(4034); Taberâni, Mu'cemu'l-Kebir(20/233); Hibetullahi't-Taberi, Usulu's-Sünne(1524); Busiri, İthaf(2096); Hakiym Tirmizi, Nevadir(2/152); Camius Sagir(1585); Mekasıdu Hasene(632); Dürrü Mensur(104); İbni Teymiye, Mecmu(7/477) ve Muhammed İbnu Nasr Kitabu's-Salat(911) hasen bir senedle rivayet etmişlerdir Elbani İbnu Mâce'nin sahihinde(3259) tahric etmiştir]
Ubeydu'l-Kelâi'den, şöyle dedi:
“Mekhul (rh) elimden tutarak
"Yâ Ebâ Vehb! Farz bir namazı kasten terk eden birisi için ne diyorsun?" dedi Ben de "Âsi bir mü'mindir" dedim Elimi daha fazla sıktı ve sonra şöyle dedi:
"Yâ Ebâ Vehb! İman'ın şa'nı nefsinde daha azim olsun Kim ki bir farz namaz'ını kasten terk ederse Allah'ın zimmet'i ondan beri olmuştur Kimden de Allah'ın zimmeti beri' olduysa o kâfir olur" [İbnu Ebi Şeybe, İman(129) ve Abdurrezzak, Musannaf(5008) sahih bir senedle rivayet etmişlerdir]
Ömer Radıyallahu anh’den;
"Namazı terk edenin İslam’dan nasibi yoktur" [Malik(1/39); İbni Ebi Şeybe(11/25); Busiri, İthaf(2099); Beyhaki(1/367); Darekutni(2/52); Abdurrezzak(5010); Nisaburi, El-İkna(2/690)]
Ali radıyallahu anh’den;
"Namaz dinin direğidir Her kim ki namaz'ı kılmazsa o kâfirdir " [Deylemi(3795); İbni Hacer, Telhisul Habir(1/173); Cem'ül Cevami(11116); Camius Sagir(5186); Zübeydi, İthaf(8/393); Iraki, Muğni(368); Kut-ul Kulub(3/329); Muhammed İbnu Nasr, Kitabus-Salat(933); Acurri, Şeria(135); İbnu Ebi Şeybe, Musannaf(10485) ve İman(126); Beyhaki, Şuabul' İman(41)]
Abdullah İbnu Amr (ra)'dan, dedi ki:
"Namaz'ı terk edenin din'i yoktur" [Buhâri, Tarihu'l-Kebir(7/95)]
Ebû'd-Derda (ra)'dan, şöyle dedi:
"Namazı olmayanın iman'ı da yoktur" [Hibetu'llahi't-Taberi, Usulu's-Sünne(1536); Muhammed İbnu Nasr; el-Mervezi, Kadru's-Salah(945); İbnu Abdil-Ber, Temhid(4/225); hasen bir senedle rivayet etmişlerdir Ve Şeyh Elbâni de Terğib'in sahihin'de(574) tahric etmiştir]
Ebû'd-Derda (ra)'den şöyle dedi:
Allah Resulü (SAV) buyurdu ki:
"Her kim ki bilerek namazı terk ederse bütün amellerini
iptal etmiştir" [İbni Ebi Şeybe(1/377); Bu Hadis'i Ahmed Müsned'inde rivayet etmiştir Heysemi, Mecmua'z-Zevaid de bu rivayetin Ravileri Sahih'in ravileridir demiştir]
"İman, namaz demektir Kim ki namaz için kalbini boşaltır ve o namazı itina ile vakti ve sünnetine dikkat ederek muhafaza ederse mümindir" [İbn Nasr, Ta'zimu Kadris Salat(1/341); Ebuş Şeyh, Tabakatul Muhaddisin(3/51); Hattabi, Garibul Hadis(1/269); Ukayli, Duafa(2/229); Zemahşeri, el-Faik(1/333)]
Ubade't-İbnu' es-Samit (ra)'dan, şöyle dedi:
Resûlullah (SAV) bize şöyle tavsiyede bulundu:
"Allah'a hiç bir şeyi ortak koşmayın Namazı da bilerek terk etmeyin Her kim ki, bilerek kasten namaz'ı terk ederse İslâm millet'inden çıkmıştır" [Ibnu Nasr, Kitabu's-Salat(920); Hibetullah'i-Taberi, Usulu's-Sünne(1523); Lalkai, İtikad(4/882); Mecmauz Zevaid(4/393); Tergib(1/214); Abdurrahman İbnu Ebi Hatim Sünen'inde ve Taberâni Mu'cem'inde rivayet etmişlerdir]
“Bizim Ayet'lerimize öyle kimseler iman ederler ki,
Âyetlerimizle kendilerine öğüt verildiği zaman, "secdeye
kapanırlar ve Rab'lerine hamd ile tesbih ederler de kibirlenmezler" (Secde Sûresi: 15)
“Bana ibadet etmekten büyüklenip yüz çevirenler, muhakkak ki küçülmüş kimseler olarak Cehennem'e
gireceklerdir” (Mu'min Sûresi: 60)
Abdullah İbnu Mes'ûd (ra)'dan, şöyle dedi:
Resûlullah(SAV):
"Kalbinde hardal dânesi kadar imanı bulunan kimse
Cehenneme girmez, kalbinde hardal dânesi kadar kibir bulunan kimse de cennet'e girmez" buyurdu [Müslim (91)]
Yahya Bin Ca'de(ra)'den;
Rasulullah Sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu ki;
"Kim alnını Allah için yere koyarsa kibirden arınır" [Nuaym, Hilye(10/90); Haris-i Muhasibi, Er-Riaye(s377)]
Allah Azze ve Celle;
"Sabır ve namazla yardım isteyin: Huşu edenlere hariç, o pek büyüktür" (Bakara;45) ve "Ailene namazı
emret ve onda devamlı ol Senden rızık istemiyoruz Güzel sonuç takvaya bağlıdır"(Taha 132) buyurarak ve daha birçok ayette namazın ehemmiyetini bildirmiştir Hadislerin bir kısmını da nakletmiş bulunuyoruz
"Namazın zayi edilmesi geciktirilmesidir Namazı büsbütün terk eden kafir olur" [Şeyhu'l İslam İbni Teymiye, Mecmuul Fetava(7/478); İbni Kesir Tefsiri Muhtasaro(3/1404)]
İmam Nevevi der ki;
"Rasulullah aleyhis salatu ves selamın getirdiği her şeye inanmak gerekir Nitekim Ebu Hüreyre Radıyallahu anh’ın rivayetinde;
"Vallahi namaz hakkında itaat edip, zekatı inkar etmek veya vermemekle bu iki ibadeti birbirinden ayıranlarla mutlaka harp edeceğim"[Buhari(itisam, 2); Müslim(iman 32); Ebu Davud(zekat, 1); Tirmizi(iman, 1); Nesai(zekat, 3); Taberi(1/413); Beyhaki(8/176); Ahmed(1/19); Begavi(5/488); Nisaburi, El-İkna(2/670)] Mealindeki cümle bu manayı icab ettirir Namazın farz olduğuna itikad ettiği halde onu terk eden kimsenin öldürüleceğine bu hadis delildir Cumhurun kavli budur"
Buhari şarihi Kirmani'ye kasten zekatı terk edenin hükmü sorulduğunda;
"Namazla ikisinin hükmü birdir" Cevabını vermiş ve demiştir ki;
"Ebu Bekir Radıyallahu anh zekat vermeyen kavimle harp
etmiştir" [Taberi Tefsiri(1/307); Mealimüs Sünen(5/58); Ahmed Davudoğlu, Müslim Şerhi(1/189); İbni Abidin(1/62); İbni Kudame, Muğni(8/457); El-İnsaf(10/327); Makdisi, İkna(1/71); Acuri, Şerhu Erbain(madde:18)]
İmam Şa'rani der ki;
“İlim ehli mazeretsiz namazı terk edenin küfrüne hükmettiler" [Şa'rani, El-Uhudül Kübra(s751); Nisaburi, El-İkna(2/691)]
Uyku, unutmak ve bayılmak gibi şuurun kaybolduğu meşru bir mazeret sebebiyle vaktinde eda edilememiş namazları ise kaza etmelidir Hadiste buyrulur;
"Kaçırdığınız ibadetleri tamamlayıp ikmal ediniz" [Buhari(Mevakıt, 37); Müslim(mesacid, 309); İbni Mace(mesacid, 14); Ahmed(3/343); Ebu Davud(salat,11); Darimi(salat,26); Şafii, Er-Risale(886); Tirmizi(salat,16); Nesai(muvalat 52); Beyhaki(2/456); Beyhaki, Ma'rife(2/85); Ebu Avane(1/385); İbni Huzeyme(993); Begavi(2/241); Fethul Bari(2/70); Tahavi, Müşkilül Asar(1/187); Meanil Asar(1/465)]
ÇÜRÜK BİR İDDİA
Çoğumuz şu iddia ile karşılaşmışızdır; "Namaz kılmadığıma bakma kalbim temizdir" Bunun değişik bir versiyonu bazı ilahiyatçılar tarafından şöyle dile geliyor;
"Namaz Kur'anın sadece 83 yerinde geçiyor, iyilik,barış, güzel ahlak ile ilgili ayetler daha fazladır Dolayısı ile güzel ahlak sahibinin namaz kılmaması önemli değildir(!)"
Cevaben deriz ki; her şeyden önce; bütün mü'minlerin bildiği üzere; namaz şayet bir ayetle emredilmiş olsa dahi bunun farz olmasına yeter Diğer taraftan tüm insanların her bakımdan en üstünü, kalbi en temiz olanı, ahlakı en güzel olanı Efendimiz Muhammed Sallallahu Aleyhi ve Sellem farz namazları asla terk etmediği gibi, şükreden bir kul olmak için ayakları şişene kadar da nafile namaz kılardı Aynı şeyi Ashabı Kiram, Tabiin ve Salih insanlar devam ettirmiş, kalpleri en temiz olan onlar hiçbir zaman kalbim temiz diye namazı terk etmemiştir Bilakis namazın terk edilmesi kalp kirliliği olmaya yeter
Namazı ve İslam’ın diğer şartlarını bir evin duvarlarına benzetecek olursak, güzel ahlak da o evin eşyaları mesabesindedir Şu halde İslamın şartları olan farzları terk eden kişi ahlaki hasletlerle kendini süslese boş bir araziye eşyaları dizmiş olur Dolayısıyla ne soğuktan, kardan, yağmurdan, doludan koruyabilir eşyalarını, ne de hırsızdan… "Benim eve ihtiyacım yok, eşyalarımın güzelliği bana yetiyor " dese, bu söze ne kadar hak verilebilir?
NAMAZIN EHEMMİYETİ HAKKINDA HADİSİ ŞERİFLER
Cabir (ra)'dan;
"Kişi ile şirk arasında namazın terki vardır"
Diğer rivayetlerde; "Küfür ile iman arasında" ve "Kul ile küfür arasında" lafızlarıyla da gelmiştir [Ahmed(3/370); Müslim(iman 134); Tirmizi(2618-19); Ebu Ya'la(1953, 2102); Ebu Avane(1/20); Acuri, Şeriat(247-250); İbni Ebi Şeybe(11/33); Şerhus Sünne(2/179); Ebu Nuaym, Hilye(8/256); Taberi(1/307); Hatib, Tarih(10/180); Taberani, Sagir(258); İbni Hibban(1451); Mişkat(569); Abdurrezzak(5009); Ebu Davud(4678); İbni Mace(1078); Darekutni(2/53); Darimi(1236); Beyhaki(3/366); Beyhaki, Süneni Sagir(600); Tergib(1/520); Cem'ül Fevaid(983-85); Tahavi, Müşkil(3175); İbni Kesir(1/495); İbni Abdilberr, Temhid(4/299); Nisaburi, İkna(235)]
Enes (ra)'dan;
"Kişi ile şirk arasında namazı terk etmekten başka bir şey yoktur Onu terk ettiği zaman şirk koşmuştur" [İbnu Mâce (1080); Muhammed İbnu Nasr Kitabu's-Salat(897); Elbâni îbnu Mâce'nin sahihinde (880) tahric etmiştir]
Sevban (ra)'dan:
"Bizimle kafirler arasındaki fark namazdır Kim namazı terk ederse kafir olur" [Tirmizi(2621); Nesai(1/231); İbni Mace(1079); Hibetullah'it-Taberi, Usulu's-Sünne(1521); Ahmed(5/346); Hakim(1/7); Beyhaki(3/366); İbni Ebi Şeybe, İman(46); Kenz(7/325); Cem'ül Fevaid(986); Darekutni(2/52); İbni Hibban(3/10); Hallal(302); Temhid(4/339); Nisaburi, El-İkna(2/689); İbni Teymiye, Mecmuul Fetava(7/477)]
Ebu Hüreyre radıyallahu anh'ten;
"Biz namazdan başka amellerden herhangi bir şeyin terkini küfür saymazdık" [Tirmizi(2622); Hakim(1/7); Riyazus Salihin(1080); Cemül Fevaid(987); Tergib(1/522); İbni Kesir(3/4); İbnu Ebi Şeybe, Musannaf(10495) ve İman(137); Muhammed İbnu Nasr, Kitab'us-Salat(948); Elbani Terğib'in sahih'inde(564) tahric etmiştir]
"Kim namaza devam ederse onun için kıyamette bir nur, burhan ve kurtuluş vesilesi olur Kim de devam etmezse onun için nur, burhan ve kurtuluş olmaz ve o kıyamet gününde Karun, Fir'avn, Haman ve Ubey Bin Halef’le beraber olur" [Ahmed(2/169); Tergib(1/531); Cemül Fevaid(992); Mecmauz Zevaid(1/292); Nebhani, Er-Rahme(s56); İbni Kesir, Bidaye(1/475); Iraki, Muğni(370); İhya(1/146); Mekki, Kutul Kulub(3/329); Hasendir]
Bu hadisin şerhinde İbni Kayyım şöyle der;
“Namazı terk edeni, ya malı, ya reisliği, ya memuriyeti, yada ticareti engeller Namaz kılmaktan malı engelleyenler Karun’la beraber, saltanatı engelleyenler Firavunla beraber, memuriyet ve vezirliği engelleyenler, Haman ve Ubey Bin Halef ile beraber haşrolurlar”
Enes (ra)'dan;
"Kul ile iman ve küfür arasında ölçü olarak namaz vardır Namazı terk ettiğinde şirke girmiş olur"[Muhammed İbnu Nasr, Kitabus-Salat'ta (899); Hibetullah'it-Taberi, Usulu's-Sünne(1521); Münziri, sahih kaydıyla; Tergib(1/522]
Enes İbnu Malik (ra)'dan;
"Namazın terki şirktir" [Deylemi(2392); Abdurrezzak(5009); Kunuzul Hakaik(2898); Temhid(4/225); Nisaburi, El-İkna(2/690); Heysemi, Mecmau-Zevaid'de (1/295)]
İbnu Ömer (ra)'dan, şöyle dedi:
Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle dedi:
"Kim namaz kılmazsa onun dini yoktur" [Mervezi, İman(47); Beyhaki, Şuab(43); İbni Ebi Şeybe, İman(47); Ahmed(134); Kunuzul Hakayık(7835); Taberani, Mu'cemus'Sağir’de(60) hasen bir senedle rivayet etmiştir]
İbnu Mes'ud (ra)'dan, şöyle dedi:
"Her kim ki, namazı terk ederse onun dini yoktur" [İbnu Ebi Şeybe, Musannaf(10446) ve İman(47); Taberâni, Mu'cemu'l-Kebir(8942); Muhammed İbnu Nasr, Kitabu's-Salat(935); Beyhaki, Şuabu'l-İman(42); rivayet etmişlerdir Elbâni Terğib'in sahih'inde tahric etmiştir]
Ebu Zerr radıyallahu anh’den;
"Kim namazı terk ederse Allahın zimmetinden çıkar, küfre düşer" [Ahmed(5/238); İbnu Mace(4034); Taberâni, Mu'cemu'l-Kebir(20/233); Hibetullahi't-Taberi, Usulu's-Sünne(1524); Busiri, İthaf(2096); Hakiym Tirmizi, Nevadir(2/152); Camius Sagir(1585); Mekasıdu Hasene(632); Dürrü Mensur(104); İbni Teymiye, Mecmu(7/477) ve Muhammed İbnu Nasr Kitabu's-Salat(911) hasen bir senedle rivayet etmişlerdir Elbani İbnu Mâce'nin sahihinde(3259) tahric etmiştir]
Ubeydu'l-Kelâi'den, şöyle dedi:
“Mekhul (rh) elimden tutarak
"Yâ Ebâ Vehb! Farz bir namazı kasten terk eden birisi için ne diyorsun?" dedi Ben de "Âsi bir mü'mindir" dedim Elimi daha fazla sıktı ve sonra şöyle dedi:
"Yâ Ebâ Vehb! İman'ın şa'nı nefsinde daha azim olsun Kim ki bir farz namaz'ını kasten terk ederse Allah'ın zimmet'i ondan beri olmuştur Kimden de Allah'ın zimmeti beri' olduysa o kâfir olur" [İbnu Ebi Şeybe, İman(129) ve Abdurrezzak, Musannaf(5008) sahih bir senedle rivayet etmişlerdir]
Ömer Radıyallahu anh’den;
"Namazı terk edenin İslam’dan nasibi yoktur" [Malik(1/39); İbni Ebi Şeybe(11/25); Busiri, İthaf(2099); Beyhaki(1/367); Darekutni(2/52); Abdurrezzak(5010); Nisaburi, El-İkna(2/690)]
Ali radıyallahu anh’den;
"Namaz dinin direğidir Her kim ki namaz'ı kılmazsa o kâfirdir " [Deylemi(3795); İbni Hacer, Telhisul Habir(1/173); Cem'ül Cevami(11116); Camius Sagir(5186); Zübeydi, İthaf(8/393); Iraki, Muğni(368); Kut-ul Kulub(3/329); Muhammed İbnu Nasr, Kitabus-Salat(933); Acurri, Şeria(135); İbnu Ebi Şeybe, Musannaf(10485) ve İman(126); Beyhaki, Şuabul' İman(41)]
Abdullah İbnu Amr (ra)'dan, dedi ki:
"Namaz'ı terk edenin din'i yoktur" [Buhâri, Tarihu'l-Kebir(7/95)]
Ebû'd-Derda (ra)'dan, şöyle dedi:
"Namazı olmayanın iman'ı da yoktur" [Hibetu'llahi't-Taberi, Usulu's-Sünne(1536); Muhammed İbnu Nasr; el-Mervezi, Kadru's-Salah(945); İbnu Abdil-Ber, Temhid(4/225); hasen bir senedle rivayet etmişlerdir Ve Şeyh Elbâni de Terğib'in sahihin'de(574) tahric etmiştir]
Ebû'd-Derda (ra)'den şöyle dedi:
Allah Resulü (SAV) buyurdu ki:
"Her kim ki bilerek namazı terk ederse bütün amellerini
iptal etmiştir" [İbni Ebi Şeybe(1/377); Bu Hadis'i Ahmed Müsned'inde rivayet etmiştir Heysemi, Mecmua'z-Zevaid de bu rivayetin Ravileri Sahih'in ravileridir demiştir]
"İman, namaz demektir Kim ki namaz için kalbini boşaltır ve o namazı itina ile vakti ve sünnetine dikkat ederek muhafaza ederse mümindir" [İbn Nasr, Ta'zimu Kadris Salat(1/341); Ebuş Şeyh, Tabakatul Muhaddisin(3/51); Hattabi, Garibul Hadis(1/269); Ukayli, Duafa(2/229); Zemahşeri, el-Faik(1/333)]
Ubade't-İbnu' es-Samit (ra)'dan, şöyle dedi:
Resûlullah (SAV) bize şöyle tavsiyede bulundu:
"Allah'a hiç bir şeyi ortak koşmayın Namazı da bilerek terk etmeyin Her kim ki, bilerek kasten namaz'ı terk ederse İslâm millet'inden çıkmıştır" [Ibnu Nasr, Kitabu's-Salat(920); Hibetullah'i-Taberi, Usulu's-Sünne(1523); Lalkai, İtikad(4/882); Mecmauz Zevaid(4/393); Tergib(1/214); Abdurrahman İbnu Ebi Hatim Sünen'inde ve Taberâni Mu'cem'inde rivayet etmişlerdir]
“Bizim Ayet'lerimize öyle kimseler iman ederler ki,
Âyetlerimizle kendilerine öğüt verildiği zaman, "secdeye
kapanırlar ve Rab'lerine hamd ile tesbih ederler de kibirlenmezler" (Secde Sûresi: 15)
“Bana ibadet etmekten büyüklenip yüz çevirenler, muhakkak ki küçülmüş kimseler olarak Cehennem'e
gireceklerdir” (Mu'min Sûresi: 60)
Abdullah İbnu Mes'ûd (ra)'dan, şöyle dedi:
Resûlullah(SAV):
"Kalbinde hardal dânesi kadar imanı bulunan kimse
Cehenneme girmez, kalbinde hardal dânesi kadar kibir bulunan kimse de cennet'e girmez" buyurdu [Müslim (91)]
Yahya Bin Ca'de(ra)'den;
Rasulullah Sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu ki;
"Kim alnını Allah için yere koyarsa kibirden arınır" [Nuaym, Hilye(10/90); Haris-i Muhasibi, Er-Riaye(s377)]
Allah Azze ve Celle;
"Sabır ve namazla yardım isteyin: Huşu edenlere hariç, o pek büyüktür" (Bakara;45) ve "Ailene namazı
emret ve onda devamlı ol Senden rızık istemiyoruz Güzel sonuç takvaya bağlıdır"(Taha 132) buyurarak ve daha birçok ayette namazın ehemmiyetini bildirmiştir Hadislerin bir kısmını da nakletmiş bulunuyoruz