29-09-2006, 19:31
Oruç hakkinda muhtelif sualler
1- Kulak ve burun damlasi kullanmak orucu bozar mi?
Hanefi fikhinda kulaga konan ilaç, Safii’de ise ilaç veya su fark etmez orucu bozar. Buruna damla damlatmak da ayni sekilde orucu bozar. Kazasi gerekir, ama keffaret gerektirmez. Fakat çok mecbur kalinirsa, kulaga ilaç koymak konusunda Imam-i Azâm’in talebeleri olan Imam-i Muhammed ve Imam-i Ebu Yusuf’a göre amel edilebilir. Onlara göre; kulaga konan ilaç, orucu bozmaz. Dolayisiyla kaza gerekmez.
2- Disler arasinda kalan yemek artigi orucu bozar mi?
Bu meselede, kalan artigin mahiyetinden ziyade onun miktarina bakilir. Eger bir nohut tanesinden büyükse oruç bozulur. Eger nohuttan küçük bir parça ise, bir susam tanesi veya et parçasi vb. orucu bozmaz. Safii mezhebinde ise, parçanin büyüklügü önemli degildir. Eger kisi, disleri arasinda kalan artigi bilmeden yutsa, bunda kendi iradesi olmadigindan oruç bozulmaz. Ama kisi ister Hanefi’ye ister Safii’ye mensup olsun; disari atma imkâni oldugu halde parça ne kadar küçük olursa olsun yutarsa, oruç bozulur. (Mezahib’ül Erbaa, 2: 569)
3- Misvak kullanmak orucu bozar mi?
Misvak, Hz. Peygamber (sav)’in ümmetine siddetle tavsiye ettigi, “Zor gelmeyecegini bilsem, emredecektim” diye ifade ettigi kuvvetli, nurani ve bereketli bir sünnettir. Misvakta, onlarca maddi ve manevi faydalar vardir. Normal zamanlarda kullanilmasi sünnet oldugu gibi, oruçlu iken de sünnettir. Fakat bazi sartlar vardir.
Hanefilere göre; günün her vaktinde ister yas ister kuru olsun, misvak kullanilabilir. Safiilere göre ise, oruçlunun ögleden sonra misvak kullanmasi mekruhtur. Bu görüs, Hambeli ve Malikilerde de aynidir. Delilleri ise, Hz. Peygamber (sav)’in, “Oruçlunun agiz kokusu Allah (cc) katinda miskten daha güzeldir” seklindeki meshur hadisidir. Aslinda bu hadis, ögleden sonra misvak kullanilmamasina delil olamaz. Büyük muhaddis Ibn-i Hacer el- Askalani de, bu hadisin oruçlunun misvak kullanmasina engel olmadigini kaydeder. (Sünen-i Ebu Davud , Tercüme ve Serhi , 9: 216)
4- Dis firçalamak orucu bozar mi?
Bu mesele de misvak meselesi gibidir. Fakat macunun yutulmamasi ve tadinin bogaza gitmemesi gerekir. Buna dikkat edilirse orucun bozulmayacagi dogru olmakla beraber, en güzeli oruçlu iken disleri firçalamaktan uzak durmaktir. Mümkünse bu gibi isler iftardan sonra ve sahurda halledilmelidir.
5-Dis kanamasi orucu bozar mi?
Dis etlerinden çikan kan, bogaza gitse fakat içeriye girmese, yani kanin tadi hissedilmese orucu bozmaz. Çünkü bundan sakinmak mümkün degildir. Çok oldugu zaman da bakilir. Eger tükrükten fazla degilse, yine orucu bozmaz. Kanin tadi hissedilirse, yahut kan tükrükten fazla ya da esit ise, yutuldugunda oruç bozulur. Bir refleks olarak hemen tükürülüp, bogaza su kaçirmadan agzi temizlemek gerekir.
Kaynak: Akit Gazetesi
@ Ekrem Yolcu
1- Kulak ve burun damlasi kullanmak orucu bozar mi?
Hanefi fikhinda kulaga konan ilaç, Safii’de ise ilaç veya su fark etmez orucu bozar. Buruna damla damlatmak da ayni sekilde orucu bozar. Kazasi gerekir, ama keffaret gerektirmez. Fakat çok mecbur kalinirsa, kulaga ilaç koymak konusunda Imam-i Azâm’in talebeleri olan Imam-i Muhammed ve Imam-i Ebu Yusuf’a göre amel edilebilir. Onlara göre; kulaga konan ilaç, orucu bozmaz. Dolayisiyla kaza gerekmez.
2- Disler arasinda kalan yemek artigi orucu bozar mi?
Bu meselede, kalan artigin mahiyetinden ziyade onun miktarina bakilir. Eger bir nohut tanesinden büyükse oruç bozulur. Eger nohuttan küçük bir parça ise, bir susam tanesi veya et parçasi vb. orucu bozmaz. Safii mezhebinde ise, parçanin büyüklügü önemli degildir. Eger kisi, disleri arasinda kalan artigi bilmeden yutsa, bunda kendi iradesi olmadigindan oruç bozulmaz. Ama kisi ister Hanefi’ye ister Safii’ye mensup olsun; disari atma imkâni oldugu halde parça ne kadar küçük olursa olsun yutarsa, oruç bozulur. (Mezahib’ül Erbaa, 2: 569)
3- Misvak kullanmak orucu bozar mi?
Misvak, Hz. Peygamber (sav)’in ümmetine siddetle tavsiye ettigi, “Zor gelmeyecegini bilsem, emredecektim” diye ifade ettigi kuvvetli, nurani ve bereketli bir sünnettir. Misvakta, onlarca maddi ve manevi faydalar vardir. Normal zamanlarda kullanilmasi sünnet oldugu gibi, oruçlu iken de sünnettir. Fakat bazi sartlar vardir.
Hanefilere göre; günün her vaktinde ister yas ister kuru olsun, misvak kullanilabilir. Safiilere göre ise, oruçlunun ögleden sonra misvak kullanmasi mekruhtur. Bu görüs, Hambeli ve Malikilerde de aynidir. Delilleri ise, Hz. Peygamber (sav)’in, “Oruçlunun agiz kokusu Allah (cc) katinda miskten daha güzeldir” seklindeki meshur hadisidir. Aslinda bu hadis, ögleden sonra misvak kullanilmamasina delil olamaz. Büyük muhaddis Ibn-i Hacer el- Askalani de, bu hadisin oruçlunun misvak kullanmasina engel olmadigini kaydeder. (Sünen-i Ebu Davud , Tercüme ve Serhi , 9: 216)
4- Dis firçalamak orucu bozar mi?
Bu mesele de misvak meselesi gibidir. Fakat macunun yutulmamasi ve tadinin bogaza gitmemesi gerekir. Buna dikkat edilirse orucun bozulmayacagi dogru olmakla beraber, en güzeli oruçlu iken disleri firçalamaktan uzak durmaktir. Mümkünse bu gibi isler iftardan sonra ve sahurda halledilmelidir.
5-Dis kanamasi orucu bozar mi?
Dis etlerinden çikan kan, bogaza gitse fakat içeriye girmese, yani kanin tadi hissedilmese orucu bozmaz. Çünkü bundan sakinmak mümkün degildir. Çok oldugu zaman da bakilir. Eger tükrükten fazla degilse, yine orucu bozmaz. Kanin tadi hissedilirse, yahut kan tükrükten fazla ya da esit ise, yutuldugunda oruç bozulur. Bir refleks olarak hemen tükürülüp, bogaza su kaçirmadan agzi temizlemek gerekir.
Kaynak: Akit Gazetesi
@ Ekrem Yolcu