27-02-2007, 21:58
{EDITOR=<p align="center"><font color="#000000" face="Arial" size="2"><font size="4"><b><a name="what"> <font face="Tahoma">BAHAiLiK-BAHAiYYE</font></a></b></font><b><p align="justify"> </p> </b> </font><font color="#000000" face="Tahoma" size="2"> </font></p><p align="justify"><font color="#000000" face="Tahoma" size="2">Bahâullah Mirza Hüseyin Ali Nuri (1817-1892)'nin kurduğu batıl bir mezhep.</font></p><font color="#000000" face="Tahoma" size="2"> </font><p align="justify"><font color="#000000" face="Tahoma" size="2">Bâb lâkabıyla tanınan Mirza Ali Muhammed 1844 yılı Mayıs ayında insanlığa yeni bir haber getirdiğini bildirip, Bâbilik* mezhebini kurdu. Devlet güçlerine başkaldırmaları sonucu Bâbilerin birçokları öldürüldü. Bâb Mirza Ali Muhammed 1850 yılının Temmuz ayında irtidat suçuyla Tebriz'de kurşuna dizildi.</font></p><font color="#000000" face="Tahoma" size="2"> </font><p align="justify"><font color="#000000" face="Tahoma" size="2">Bâb'ın yakınlarından olduğunu ileri süren Mirza Hüseyin Ali, Bâb tarafından haber verilen ve zuhur edeceği bildirilen kişinin kendisi olduğunu açıklayıp, bu mezhebi Bahâilik adıyla yeniden faaliyete geçirdi.</font></p><font color="#000000" face="Tahoma" size="2"> </font><p align="justify"><font color="#000000" face="Tahoma" size="2">Bâbilerin İran şahı Nasirûddin'e karşı giriştikleri bir suikast teşebbüsünden sonra Mirza Hüseyin Ali İran'da tutunamayınca, Osmanlılar'a sığındı. Bir müddet Edirne'de ikamet etti. Burada sapık inançlarını yaymaya çalışınca Akka'ya sürgün edildi.</font></p><font color="#000000" face="Tahoma" size="2"> </font><p align="justify"><font color="#000000" face="Tahoma" size="2">Bahâullah, davet ettiği dinin yeni bir din olduğunu, Allah'ın kendisine hulûl ettiğini ve her şeyi kendisine vahyettiğini iddia ediyordu. Bu inanç ve mezhebini "el-Kitâbü'l-Akdes" adını taşıyan eserinde topladı. Kendisinin gaybı bildiğini söyler ve vuku bulacak bir takım haberler verirdi. Ölümünden sonra büyük oğlu Abbas, Mısır, Avrupa ve Amerika'yı dolaşarak gezdiği yerlerde Bahâîliği yaymağa çalıştı.</font></p><font color="#000000" face="Tahoma" size="2"> </font><p align="justify"><font color="#000000" face="Tahoma" size="2">Bahâîlik üzerinde Babîliğin, Bâtınîliğin, Hurûfîliğin ve Hristiyanlığın açık etkileri görülmektedir. Bahâîliğin temel ilkesi genel bir dilin konuşulması ve genel bir yazının kullanılmasıdır. Din birliği esas olup dünya tek vatan, insanlar da bu vatanın vatandaşıdır. Vahiy süreklidir. Kimseye kötülük yapmamak, mütevâzi olmak şarttır. Dünya barışının sağlanması zorunludur. Haksızlığı önlemek için haksızlık yapana karşı bütün insanların birleşmesi gerekmektedir. Kadınların hak ve hukukunu gözetmek esastır.</font></p><font color="#000000" face="Tahoma" size="2"> </font><p align="justify"><font color="#000000" face="Tahoma" size="2">Her Bahâî bir defaya mahsus olmak üzere malının 19/1'ini vergi olarak cemaate öder. İki kadından fazlasıyla evlenmek yasaktır. Boşanma asla caiz değildir. Ancak eşlerden biri kadınlık veya erkeklik görevini yapamıyorsa o zaman boşanmak mümkündür. İddet beklemek gibi bir şart söz konusu değildir. Boşanan bir kadın hemen ertesi gün evlenebilir. Cenaze namazları dışında cemaatle namaz kılmak yoktur. İbadet için müslümanlar gibi abdest alırlar.</font></p><font color="#000000" face="Tahoma" size="2"> </font><p align="justify"><font color="#000000" face="Tahoma" size="2">Ayrıca cünüplük için de yıkanırlar. İbadet için kıbleleri Hayfa şehridir. Günde üç defa ibadet edilir. Yılda ondokuz gün oruç tutarlar. Bu oruçları İslâm'da olduğu gibi değil, sadece bir perhizden ibarettir. Hac ibadetine benzer ve yalnız erkeklere farz olan bir ibadetleri olup adına hacc diyorlar. Bu hacc ibadetlerini de Bahâullah'ın Akka'daki mezarını ziyaretle yaparlar. Ayrıca bunun belli bir zamanı yoktur. Herkesin istediği zamanda bu ziyaretini yapması mümkündür. Bu dinlerinde haram ve helâl işleri kimse tarafından belirlenmiş değildir. Herkes kendi istek ve mantığına göre yaşantısını düzenleme hakkına sahiptir.</font></p><font color="#000000" face="Tahoma" size="2"> </font><p align="justify"><font color="#000000" face="Tahoma" size="2">Bahâî takvimine göre bir yılda ondokuz ay vardır. Her ay ondokuz gündür. Normal yılların hesaplanması 19x19+4 şeklinde, artık yılların hesaplanması 19x19+5 şeklindedir. Ondokuz günde bir kez ziyafet toplantıları yapılır.</font></p><font color="#000000" face="Tahoma" size="2"> </font><p align="justify"><font color="#000000" face="Tahoma" size="2">İngiltere, Almanya, İsviçre, Türkistan ve Amerika'da Bahâîlik'le ilgili yayınlar yapılmaktadır. Amerika'da iki yılda bir "Bahâî World" (Bahâî Dünyası) adıyla yayınlanan bir yıllıkları vardır.</font></p><font color="#000000" face="Tahoma" size="2"> </font><p align="justify"><font color="#000000" face="Tahoma" size="2">Avrupa, Amerika, Avustralya ve Asya'nın çeşitli ülkelerinde Rûhânî Mahfil adı verilen ve dokuz kişilik bir kuruldan oluşan Bahâî dernekleri ve toplantı merkezleri ile Washington da büyük bir mâbedleri vardır. Bahâilik, İslâm ülkelerindeki dirilişi, canlanışı önleme amacını taşımaktadır. Emperyalist Batı rejimlerinin ilgi ve desteği de bundan dolayıdır.</font></p><font color="#000000" face="Tahoma" size="2"> </font><p align="justify"><font color="#000000" face="Tahoma" size="2">Bahâîliğin genel merkezi İsrâil'in Hayfa kentindedir.</font></p><font color="#000000" face="Tahoma" size="2"> </font><p align="justify"><font color="#000000" face="Tahoma" size="2">Cemil ÇİFTÇİ</font></p>EDITOR}