Fırat Üniversitesi'nde (FÜ) yapılan bir araştırmaya göre, ilköğretimden lisans üstüne kadar öğrencilerin ödevleri konusunda başvuru kaynağı olarak ortaya çıkan internetteki ödev siteleri, öğrencilerin, okuma, araştırma ve kütüphaneye gitme tutumlarında olumsuz etki bırakıyor.
FÜ Eğitim Fakültesinde yurt içi ve yurt dışında tesadüfen seçilen 12 ödev sitesi üzerinde yapılan araştırmada, yurt dışında sayfası 10, yurt içinde ise genelde 2 dolardan hizmet veren bu sitelerin etkili bir mali kontrole tabi tutulması sonucuna ulaşıldı.
Araştırmayı yapan FÜ Eğitim Fakültesi öğretim görevlisi Tuncay Sevindik, AA muhabirine yaptığı açıklamada, internetin yaygın olarak kullanılmaya başlanmasıyla birlikte, sürekli yeni oluşumların ortaya çıktığını,ilk zamanlarda bilgi alışverişi yapılan forum sayfalarının zamanla ücretli ödev sitelerini ortaya çıkardığını söyledi. Bu sitelerin çalışma şekilleri ve yöneticileri ile olumlu, olumsuz yönlerini araştırmak üzere çalışmaya başladığını anlatan Sevindik, bu sitelerin idarecilerinin herhangi bir pedagojik eğitim almadıklarını, genel olarak birer adet editör, grafiker, yaratıcı direktör ve bir programcıdan ibaret olduğunu kaydetti.
-ÇALIŞMA METOTLARI: ÖDEV BORSASI-
Sevindik, sitelerin belirli bir ücret karşılığında kişiye ödev verirken, ödev borsası olarak da adlandırılan sistemle çalışıldığını kaydetti. Sevindik, ''Borsaya üyenin gönderdiği ve kabul edilen herhangi bir ödev için göndericiye site içinde kendi ihtiyacı olan ödevi indirme yetkisi veriliyor. Örnek olarak 3. sınıf tıp öğrencisi, iyi bir 1-2 dönem ödevi hazırlayıp siteye verdiğinde, 6. sınıfta ihtiyacı olacak bir başka ödevi ücretsiz almaya hak kazanıyor'' dedi.
-FAYDA VE ZARARLARI-
Sevindik, araştırmada ödev sitelerinin faydalı ve olumsuz etkilerini tespit ettiklerini belirterek,sitelerin, öğrencinin ödeve kısa sürede ulaşmasını sağladığını, zaman kazandırdığını, kütüphane imkanı olmayan öğrenciye hizmet verdiğini, araştırma konusunda internetin etkili bir şekilde kullanılmasını öğrettiğini kaydetti. Sevindik, ancak bu sitelerin öğrencinin kütüphane alışkanlığını körelttiğini, 'Nasıl olsa internette bulurum' düşüncesiyle öğretmenden danışmanlık alımını ve konunun kavranmasını engellediğini, tembelleştirdiğini bildirdi.
Sevindik, şöyle konuştu: ''Sitelere genel bir perspektiften bakıldığında faydalı bir uzaktan eğitim aracı olduğu görülürken, öğrencilerin okuma, araştırma, kütüphaneye gitme gibi tutumlarında olumsuz etki bıraktığı ortaya çıkmıştır. Fakat kütüphane ve diğer imkanı olmayan ve internet kafeler aracılığıyla internete ulaşanlar için ise bir fırsat olduğu görülmektedir.
Bu sitelerde ekip çalışmasının olmayışı, pedagojik olarak büyük bir eksikliktir ve yanlış yönlendirmelere sebebiyet vereceği görülmektedir. Bu sitelerin bir an önce ekip çalışmasına dönmesi gerekliliği ön plana çıkmaktadır. Sitelerde ticari amaç güdülmemeli, (Bilgi paylaşıldıkça güzeldir) sözüyle orantılı olarak internet gibi güzel bir araçla bilgi ücretsiz paylaşılmalıdır.''
-SİTELERİN MALİ BOYUTU-
Sevindik, inceleme yaptıkları sitelerin yurt dışı kaynaklarının genelde ödevin sayfasını 10, yurt içi sitelerin ise 2 dolara sattıklarını söyledi. Bu sitelerin, illerde bayilikler oluşturduğunu anlatan Sevindik, şu bilgiyi verdi: ''Tanıtım ve satış konusunda illerde onlarca kişiden oluşan bir ekip oluşturulmuş. Bu kişiler, siteden ödev alan kişilerin ücretlerini siteye ulaştırıyor.
Site kredi kartı veya havale olarak da bu ücreti alıyor. Ortalama bir sitede 250 binden fazla ödev bulunuyor. Her ödev yaklaşık 5 sayfa olsa sayfası iki dolardan büyük rakamlara ulaşılıyor. Site maliyeti ise 50-60 dolar. Ayrıca yapılan para transferinde 'Ücretin ne için?' ödendiği belli olmadığından transfer edilen para kontrol edilemiyor. Bu sitelerin etkili bir mali kontrole tabi tutulması gerekiyor.''
FÜ Eğitim Fakültesinde yurt içi ve yurt dışında tesadüfen seçilen 12 ödev sitesi üzerinde yapılan araştırmada, yurt dışında sayfası 10, yurt içinde ise genelde 2 dolardan hizmet veren bu sitelerin etkili bir mali kontrole tabi tutulması sonucuna ulaşıldı.
Araştırmayı yapan FÜ Eğitim Fakültesi öğretim görevlisi Tuncay Sevindik, AA muhabirine yaptığı açıklamada, internetin yaygın olarak kullanılmaya başlanmasıyla birlikte, sürekli yeni oluşumların ortaya çıktığını,ilk zamanlarda bilgi alışverişi yapılan forum sayfalarının zamanla ücretli ödev sitelerini ortaya çıkardığını söyledi. Bu sitelerin çalışma şekilleri ve yöneticileri ile olumlu, olumsuz yönlerini araştırmak üzere çalışmaya başladığını anlatan Sevindik, bu sitelerin idarecilerinin herhangi bir pedagojik eğitim almadıklarını, genel olarak birer adet editör, grafiker, yaratıcı direktör ve bir programcıdan ibaret olduğunu kaydetti.
-ÇALIŞMA METOTLARI: ÖDEV BORSASI-
Sevindik, sitelerin belirli bir ücret karşılığında kişiye ödev verirken, ödev borsası olarak da adlandırılan sistemle çalışıldığını kaydetti. Sevindik, ''Borsaya üyenin gönderdiği ve kabul edilen herhangi bir ödev için göndericiye site içinde kendi ihtiyacı olan ödevi indirme yetkisi veriliyor. Örnek olarak 3. sınıf tıp öğrencisi, iyi bir 1-2 dönem ödevi hazırlayıp siteye verdiğinde, 6. sınıfta ihtiyacı olacak bir başka ödevi ücretsiz almaya hak kazanıyor'' dedi.
-FAYDA VE ZARARLARI-
Sevindik, araştırmada ödev sitelerinin faydalı ve olumsuz etkilerini tespit ettiklerini belirterek,sitelerin, öğrencinin ödeve kısa sürede ulaşmasını sağladığını, zaman kazandırdığını, kütüphane imkanı olmayan öğrenciye hizmet verdiğini, araştırma konusunda internetin etkili bir şekilde kullanılmasını öğrettiğini kaydetti. Sevindik, ancak bu sitelerin öğrencinin kütüphane alışkanlığını körelttiğini, 'Nasıl olsa internette bulurum' düşüncesiyle öğretmenden danışmanlık alımını ve konunun kavranmasını engellediğini, tembelleştirdiğini bildirdi.
Sevindik, şöyle konuştu: ''Sitelere genel bir perspektiften bakıldığında faydalı bir uzaktan eğitim aracı olduğu görülürken, öğrencilerin okuma, araştırma, kütüphaneye gitme gibi tutumlarında olumsuz etki bıraktığı ortaya çıkmıştır. Fakat kütüphane ve diğer imkanı olmayan ve internet kafeler aracılığıyla internete ulaşanlar için ise bir fırsat olduğu görülmektedir.
Bu sitelerde ekip çalışmasının olmayışı, pedagojik olarak büyük bir eksikliktir ve yanlış yönlendirmelere sebebiyet vereceği görülmektedir. Bu sitelerin bir an önce ekip çalışmasına dönmesi gerekliliği ön plana çıkmaktadır. Sitelerde ticari amaç güdülmemeli, (Bilgi paylaşıldıkça güzeldir) sözüyle orantılı olarak internet gibi güzel bir araçla bilgi ücretsiz paylaşılmalıdır.''
-SİTELERİN MALİ BOYUTU-
Sevindik, inceleme yaptıkları sitelerin yurt dışı kaynaklarının genelde ödevin sayfasını 10, yurt içi sitelerin ise 2 dolara sattıklarını söyledi. Bu sitelerin, illerde bayilikler oluşturduğunu anlatan Sevindik, şu bilgiyi verdi: ''Tanıtım ve satış konusunda illerde onlarca kişiden oluşan bir ekip oluşturulmuş. Bu kişiler, siteden ödev alan kişilerin ücretlerini siteye ulaştırıyor.
Site kredi kartı veya havale olarak da bu ücreti alıyor. Ortalama bir sitede 250 binden fazla ödev bulunuyor. Her ödev yaklaşık 5 sayfa olsa sayfası iki dolardan büyük rakamlara ulaşılıyor. Site maliyeti ise 50-60 dolar. Ayrıca yapılan para transferinde 'Ücretin ne için?' ödendiği belli olmadığından transfer edilen para kontrol edilemiyor. Bu sitelerin etkili bir mali kontrole tabi tutulması gerekiyor.''
.