<!-- / icon and title --><!-- message -->
ABD’de yapılan bir araştırmada, doktorun talimatlarını anlamakta güçlük çeken yaşlıların ölme olasılığının, anlayanlara oranla daha yüksek olduğu belirlendi.
Northwestern Üniversitesi Feinberg Tıp Okulu bilim adamlarının, 65 yaş ve üstü hastalar üzerinde 6 yıl süreyle yaptıkları yaptıkları araştırmada, kendilerine verilen temel yazılı tıbbi bilgileri anlayamayanların ölme olasılığının bu bilgileri anlamakta hiçbir zorluk çekmeyenlere oranla daha fazla olduğu saptandı.
Araştırmayı kaleme alan Dr. David Baker, hastaların hastalıkları ve tedavileriyle ilgili talimatları anlamada yetersiz kalmalarının, kalp, astım, şeker gibi kronik hastalıklarla mücadelelerini zorlaştırdığını söyledi. Baker, bu durumun özellikle yaşlı hastalarda sağlık durumunun kötüye gitmesi, sık sık hastaneye kaldırılmak durumunda kalma ve nihayet ölümle sonuçlanabildiğini bildirdi.
Araştırmaya katılan hastaların reçete, randevu kartları ve röntgen çektirmeden önce ne yapmak gerektiğiyle ilgili talimatlar gibi sıradan tıbbi bilgileri okuyup anlayabilme yetenekleri test edildi. Sonuçta 3 bin 260 hastanın 4’te 1’inin bu konuda zayıf olduğu saptandı.
Araştırma sürecinde “tıbbi açıdan cahil” olarak sınıflandırılanların yüzde 40’ı ölürken, talimatları anlamada sıkıntı çekmeyenlerin yalnızca yüzde 19’u yaşamını yitirdi.
Amerikan Tıp Birliği’nden Dr. Joanne Schwartzberg de, 90 milyon kadar Amerikalı’nının tıbbi konuda “cahil” olduklarını savundu.
Schwartzberg, tıbbi cahilliğin her yaştan insan için söz konusu olduğunu, ancak kronik hastalıklardan daha çok muzdarip olan yaşlıların, bu cahillikten olumsuz etkilenme oranının daha yüksek olduğunu kaydetti.
Diğer araştırmaların da cehaletle ölüm oranının yüksekliği arasında bağlantı bulunduğunu gösterdiğini belirten Schwartzberg, hastalara tıbbi bilgileri anlamaları için verilecek eğitimin ölüm oranını düşürebileceğini vurguladı.
Baker da, tıp jargonunu kullanmadan konuşmanın da bu konuda yarar sağlayacağını söyledi.
Araştırma, “Archives of Internal Medicine” adlı dergide yayınlandı.
<!-- / message -->
.