/
27-08-2007, 19:09
Kerahet vakitleri ne zamandır?
Öncelikle tüm kardeşlerimin beraat gecesi mübarek olsun.
Kerahet vakitleri ne zamandır. ve bu kerahet vakti zamanı o zamana ait namaz kılınabilirmi. mesela işten dönerken zar zor yetişip akşam namazı olmadan hava kararırken indi namazı kılınabilirmi. kılınırsa mekruh olurmu. bu sorulamı cevaplayan bir kardeşim olursa sevinirim. herkesin kandili mübarek olsun..
.
/
29-08-2007, 16:37
RE: Kerahet vakitleri ne zamandır?
[SIZE=2]Beş vakit vardır ki, onlara mekruh vakitler denir.
Birincisi:Güneşin doğmasından bir mızrak boyu (beş derece) ki, yükselişine kadarolan zamandır. Memleketimize göre güneşin doğuşundan sonra kırk ileelli dakika arasında bir zamandır.
İkincisi: Güneşin yükselipde tam tepeye geldiği zeval anının bulunduğu vakittir. Buda öğlenamazından önceki 30-40 dakikalık bir zamandır.
Üçüncüsü:Güneşin sararmasından ve gözleri kamaştırmaz bir hale gelmesindenitibaren batışı zamanına kadar olan vakittir. Buda güneşin batmasındanyani akşam namazından 45 dk. öncedir.
Dördüncüsü: Fecri Sadıkın doğmasından güneşin doğacağı zamana kadar olan vakittir.
Beşincisi: İkindi namazı kılındıktan sonra güneşin batmasına kadar olan vakittir.
İlküç kerahet vaktinde ne kazaya kalmış farz namazlar, ne vitir gibi vacipolan namazlar, ne de önceden hazırlanmış bir cenaze namazı kılınabilir,nede evvelce okunmuş bir secde ayeti için tilavet secdesi yapılabilir.Bunlar yapılsa iadeleri gerekir.
Bu üç vakitte nafile namazdakılınmaz. Ancak kılınacak olsa kerahetle caiz olur ve iadesi gerekmez.Çünkü bu kerahet nafile namazların sıhhatli olmasına engel değildir.Bununla beraber bu vakitlerden birine rastlayan bir nafile namazıkerahet vaktinden sonra onu kaza etmek daha fizaletlidir.
Bu üç vakit ateşe tapanların ibadet zamanıdır. Onlara benzemekten kaçınmak, hak dine saygının gereğidir.
Diğeriki kerahet vaktinde ise nafile namaz kılmak mekruhtur. Farz ve vacipnamaz mekruh değildir. Cenaze namazı ve tilavet secdesi de mekruhdeğildir. Bu iki vakitten birinde başlanmış olan bir nafile namazı,kerahetten kurtulması için bozulmuş olursa, sonradan onu kaza etmekgerekir.
Güneşin batışı halinde yalnız o günün ikindi namazıkılınabilir. Fakat diğer bir günün kazaya kalmış olan ikindi namazıkılınmaz. Çünkü kamil bir vakitte vacip olan bir ibadet, nakıs olan (keraheti bulunan) bir vakitte kaza edilemez. Kerahet vakti iseibadetlerin noksanlığına sebebdir.
Güneşin doğuşuna rastlayanher hangi bir namaz ise bozulmuş olur. Bunun için bir kimse daha ikindinamazını kılmakta iken güneş batsa namazı bozulmaz. Fakat sabahnamazını kılmakta iken güneş doğsa, namazı bozulur. Çünkü birincihalde, yeni bir namaz vakti girmiş olur. İkinci halde ise, namaz vaktiçıkmış; fakat yeni bir namaz vakti girmemiş olur.
Tam zevalanına rastlayan bir namaz farz veya vacip ise bozulur. Eğer nafile isemekruh olmuş olur. Yalnız İmam Ebu Yusufa göre Cuma günü zeval vaktindenafile namaz kılınması caizdir ve keraheti yoktur. Zeval vakti sonbulup da güneş batıya doğru yönelmeye başlayınca artık ittifaklakerahet vakti çıkmış olur.
Kerahet vaktinde okunan bir secdeayetinden dolayı secde yapılabilir. Ancak kerahet vaktinden sonrayabırakmak daha faziletlidir. Yine kerahet vakitlerinden birindehazırlanmış olan bir cenazenin namazı o vakitte kılınabilir. Öylekifaziletli olan bu namazı geciktirmeyip hemen kılmaktır. Çünkücenazelerde acele etmek menduptur.
Günein batışından sonra dahaakşam namazının farzını kılmadan nafile namaz kılmak mekruhtur. Çünküakşam namazı geciktirilmiş olur. Oysa ki, akşam namazında acele etmektefazilet vardır.
Cuma günü imam hutbeye çıktıktan sonra veya ikamet getirildikten sonra namaza başlamak mekruhtur.
İkibayram namazından önce ve bayram hutbeleri arasdında ve bu hutbelerdensonra bayram namazı kılınan yerde nafile namaz kılmak mekruh olduğugibi, güneş tutulması, yağmur duası ve hac hutbeleri arasında damekruhtur. Bu hutbeleri dinlemek lazımdır.
Mekruh olmayan birvakitte başlanmış olan nafile bir namaz bozulmuş olsa, (bunu kaza etmekvacip olduğundan) ikindi namazından sonra güneşin batışına kadar vefecrin doğuşundan sonra güneşin bit mızrak boyu yükselmesine kadar kazaedilmez, mekruhtur. Bununla beraber kaza edilse sahih olur. Diğerkerahet vakitleri de böyledir. Ancak başta sıralanan ilk üç kerahetvakti böyle değildir. Onların birinde kaza edilmesi sahih olmaz.Yeniden kaza edilmesi gerekir.
Ömer Nasuhi Bilmen, Büyük İslam İlmihali
Bizim yolumuz İman, İslâm ve Ahlâk-ı Muhammedî'yi aşılamaktan ibarettir.
Gâye: Rıza-î İlahîdir.
Vasiyetim olsun; tefrikaya düşmeyiniz. Kavmiyet gütmeyiniz. Ehli Sünnetin gayri olan yanlış yollara sapmayınız.
Ebu’l Faruk Süleyman Hilmi Silistrevi (K.S.)
Beni Bir Ben Bilirim, Birde Yaradan. Bana Bir Ben Lazımım, Birde Anlayan
.
/
29-08-2007, 22:38
RE: Kerahet vakitleri ne zamandır?
Kerâhet Vakitleri
Üç vakit vardır ki bu vakitlerde namaz kılınmaz..
Güneş doğduktan sonraki 32 dakika içinde,
Güneş tam zevâl vaktinde iken, yani öğle nama-zından evvelki 15-20 dakika içinde,
Güneş batarken, yani akşam namazından evvelki 45 dakika içinde. Bu vakitte ancak o günün ikindi namazının farzı kılınabilir.
Bu üç vakitte; kazaya kalmış farz namazlar, vâcip namazlar, kerâhetvaktinden önce hazırlanmış cenazenin namazı kılınmaz. Yine öncedenokunmuş bir secde âyetinden dolayı tilâvet secdesi de yapılmaz. Aksitakdirde iâdeleri lâzımdır. Bu üç vakitte nâfile namaz da kılınmaz,fakat kılındığı takdirde iâdesi gerekmez. Kerâhet vakitlerinde Kur'ânokuyup, zikir yapmak ise câizdir.
Sabah namazı vakti girdikten sonra, (sabah namazının sünneti hariç)güneş doğana kadar, ikindi namazı kılındıktan sonra güneş batana kadarnâfile namaz kılmak mekruhtur.
http://www.huzurforum.com/frm/muhtasarilmihal.php
Linkteki Vakit adlı başlıktan
Bizim yolumuz İman, İslâm ve Ahlâk-ı Muhammedî'yi aşılamaktan ibarettir.
Gâye: Rıza-î İlahîdir.
Vasiyetim olsun; tefrikaya düşmeyiniz. Kavmiyet gütmeyiniz. Ehli Sünnetin gayri olan yanlış yollara sapmayınız.
Ebu’l Faruk Süleyman Hilmi Silistrevi (K.S.)
Beni Bir Ben Bilirim, Birde Yaradan. Bana Bir Ben Lazımım, Birde Anlayan
.