Baki
Baki
: Varlığının
sonu olmayan
Al-Baqi
: The Everlasting One whose.
Cenab-ı Hak buyuruyor:
"Ancak azamet ve
ikram sahibi Rabbinin zâtı bâki kalacak" (1)
"O'ndan başka tanrı
yoktur. O'nun zâtından başka her şey yok olacaktır. Hüküm O'nundur ve
siz
ancak O'na döndürüleceksiniz." (2)
- Hakk'ın
dışındaki her şey fânidir.
Yani aslında yok olmayı kabul etmektedir. Allah ona nazarı ve varlık
elbisesini feyziyle giydirmeseydi, onun için varlık şerefi mümkün
olmazdı. Bulunduğu hal üzere kalır, ortaya çıkmamış olurdu. Demek ki
Hakk'ın ona nazarından sonra ancak varlık alemine geçmiş aslında
Hakk'ın kendine nazarı ile kendisi için sabit olan yokluk üzere
kalmamıştır. (3)
- O'nun
zatından başka herşey, her
mevcud aslında, yokluk demektir. Çünkü O'ndan başka her şeyin varlığı
kendinden değil, Allah Teâlâ'ya dayandığından her an yok olmayı kabul
edici ve yok olmaya hazır olmakla aslında yok demektir veya yok
olacaktır. Ancak O zatında diri, ezelî ve ebedî, varlığı kendisiyle var
olandır. (4)
- Hüküm
O'nun, başkasının değil. O'ndan başka hüküm ve
hükümet, kanun çıkarmaya ve kanun yapmaya kalkışanların hepsinin hükmü
bozulur, ancak O'nunki bozulmaz ve hep O'na döndürüleceksiniz, hepiniz
ölümünüzden sonra O'nun huzuruna götürülecek, mahkeme olunacak, ona
göre cezanız, mükafatınız ne ise alacaksınız. İşte bütün kıssaların
sonu işte bu "Ve hep O'na döndürüleceksiniz." hükmüdür. Kimin
haddinedir ki bu hükme boyun eğmesin! (4)
- Bâki İsminin Anlamları (5)
- Alah'ın varlığı, hiçbir yönden yokluğu kabul etmez.
- O, varlığının başlangıcı ve sonu olmayan tek varlıktır.
- Allah, kendi bekası ile Bâki'dir; varlıklar ise ancak onun
varlıklarını devam ettirmesi ile var olabilmektedir.
- Allah'ın baki olması demek, asla ölmeyen hayat sahibi
ebedi varlık olması demektir.
- Bütün varlıklar yok olacak; sadece O'nun
varlığı devam edecektir.
- Kainat
içinde bulunan tüm varlıkların bir sonu vardır. Bir insan doğar, yaşar
ve
dünyada sürdürdüğü sınırlı ömür sonucunda ölür. Bu son, bütün insanlar
için
kaçınılmazdır. İnsanlar gibi bitkiler ve hayvanlar aleminin de yok
oluşu
kaçınılmazdır. Onlar da
doğduktan
bir süre sonra birer birer ölürler. Örneğin bir ağaç yeryüzünde
yüzlerce sene
yaşayabilir. Fakat en nihayetinde ölmeye mahkumdur. Canlı olan herşey
hayatını
tüketip toprağın altına girecek ve yok olacaktır. Aynı şekilde
cansız varlıkların da bir sonu
vardır. Zaman, tümü üzerinde yıpratıcı etkisini gösterir. Örneğin,
binlerce yıl
önce ihtişam içinde yaşamış kavimlerden bugün yalnızca yıkıntıların
geriye
kaldığını görürüz. İçinde yaşayan
varlıkların bir sonu olduğu
gibi kainatın da bir sonu vardır. Kainattaki tüm gökcisimleri,
yıldızlar,
güneşler bir gün enerjilerini tüketip yok olacaklardır. Veya Allah
dilediği
başka bir sebeple tüm kainatı yok edecek, kıyamet günü ile ilgili
vaadini
gerçekleştirecektir.Görüldüğü gibi
herşey sonludur; kainat da,
yaratılmış tüm varlıklar da. Allah
ise yaratandır. Ve sonsuzluk yalnızca
kendisine aittir. (6)
Kaynaklar:
1)
Rahman, 27
2)
Kasas, 88
3)
Elmalı Tefsiri, Rahman, 27
4) Elmalı
Tefsiri, Kasas, 88)
5) Esmâ-ül
Hüsna, Karınca Yayınları, Nisan 2004
6) Allah'ın
İsimleri, Harun Yahya, Vural Yayınları, 2000
Ana
Sayfa